pondělí 30. prosince 2013

Recenze - Tetovaný (Demon Cycle #1)

Název originálu: The Painted Man
Série: Démonský cyklus (1. díl)

Autor: PETER V. BRETT

Počet stran: 448
Nakladatelství: Triton
Vydáno: 2010

GoodReads: 4.25 / 29,719 ratings

Jsme natolik zvyklí na svou denní rutinu, že si nedokážeme představit, co by bylo, kdyby bylo. Tahle známá věta je odhazována do pozadí a vrací se k ní jen ti, co jsou opravdu duchem mimo. Jsem hrdá na to, že se mezi ně řadím. Knížky nás přivedou do různých světů. Budoucnost. Minulost. Realita krutější než je doopravdy. Ale vymyslet zcela nový svět je složitější, než se zdá. Aby byl promakaný tak, že se v něm nenajde jediná chybička. Musí být naprosto uvěřitelně neuvěřitelný. A já se už dlouho nesetkala s dokonalým světem, který by mě okouzlil, až teď.. Peter V. Brett však jeden takový vymyslel.

Let others determine your worth and you're already lost, because no one wants people worth more than themselves.

Kdysi dávno žil byl jeden Stvořitel a ten ze své svobodné vůle (a jelikož mě všechny lidi jako na dlani) rozhodl, že lidstvo potrápí. Vzal jim svobodu a rozhodl, že z Jádra budou povstávat Jadrnci. Démoni. Každý večer, po setmění se zhmotní a budou človíčky trápit. Dokud nepřijde Osvoboditel a neosvobodí je. Zní to jako legenda, ale jedna část je rozhodně pravdivá. Jadrnci skutečně existují. Jedinou ochranou před těmito nebezpečnými zplody Jádra jsou chrany. Znaky, které mají magickou moc. Přesto platí, že kdo vyleze z města po západu slunce, má smrt jistou.

Pár dobře chraněných měst existuje, ale démoni jsou čím dál víc dotěrnější a každou nocí zmenší počet obyvatelstva. Většina sídel je daleko od sebe a musí se starat sami o sebe, ale pár statečných Poslů se svobodně rozhodlo, že mezi těmito územími budou riskovat život, a předávat zprávy, obchodovat se zbožím a přinášet informace. Je to velmi nebezpečná práce, která nevynáší jen spoustu peněz ale i jizev od boje s Jadrnci.

Tento příběh se zaměřuje na tři děti, sleduje je v průběhu let, až se z nich stanou dospělí jedinci. Pozoruje jejich chování a nás (jako čtenáře) s nimi nutí proživat všechna jejich utrpení i radosti. Arlen je kluk, kterého zklamal otec, on teď nechce zklamat svět, touží po Poslovské práci. Leesha si ve třinácti prošla peklem zostuzení, pravý význam života našla v léčení nemocných. Rojer je mrzák a žonglér, jeho housle mají kouzelnou moc - nebo on sám? Všichni tři mají společnou jednu věc. Přežili útok Jadrnce. A jak už to bývá, jejich životy jsou oddělené jen do té doby, dokud je nešťastná náhoda nespojí.

Třeba se opravdu svítá na lepší časy, třeba je proti démonům opravdu možné bojovat..

Ani nevíte, jak dlouho jsem kolem toho v knihovně chodila. Věděla jsem, že si to CHCI přečíst, ale skutečné odhodlání tu knížku opravdu vzít, přišlo až o několika měsících. Já vlastně ani nevím, proč jsem se jí tolik bála, protože výsledek předčil všechna má očekávání.

Nekecám, když řeknu, že jsem četla do čtyř do rána. Pravda, zpočátku, asi prvních sedmdesát stran jsem měla lehkou potíž se začíst, spíš jsem vyjeveně čuměla, k čemu to všechno směřuje, ale jakmile jsem se do toho dostala.. Achh, bylo to dokonalé.

Ta knížka mě donutila vzpomínat, přemýšlet, smát se, "brečet", smutnit, vyjeveně zírat.. Chvíli jsem uvažovala nad tím, že to prostě zavřu, protože jsem měla strach z toho, jak to může skončit. Brettovi se povedlo to, co už dlouho nikomu jinému. Já taky chtěla ovládat chrany! Chtěla jsem bojovat s démony a zdálo se mi o tom. Jak neohroženě máchám svýma rukama bok po boku Tetovanému, který mě tomu naučil...

Někomu se to může zdát jako pohádka, ale já v tom našla takový půvab, jako má perla v mušli. Tak krásná a čistá. Každý nadšenec fantasy by si to měl přečíst.. :3 Mě už zbývá jen počkat, až se dostanu do knihovny, abych si půjčila další díl.



Žádné komentáře:

Okomentovat