sobota 11. ledna 2014

Recenze - Rudá jako krev (Snow White Trilogy #1)

Název originálu: Punainen kuin veri
Série: V originálu vedeno jako série Lumikki Andersson, u nás jako Snow White Trilogy (1. díl)

Autor: SALLA SIMUKKA

Počet stran: 280
Nakladatelství: Egmont
Vydáno: 2013

GoodReads: 3.53 / 115 ratings

V poslední době se do popředí českých detektivek, dokonce si troufám tvrdit že i světových, dostali autoři pocházející ze zemí, kde jsou obyvatelé zvyklí na kruté mrazy a sníh. Autoři ze severní Evropy bývají k hrdinům místy stejně krutí jako počasí typické pro danou oblast. 

Když jsem se dozvěděla, že Egmont má vydat thriller od finské autorky se značkou Young Adult, byla jsem víc než zvědavá. Nějak jsem nevěřila, že sedmnáctileté postavy mohou prožít pravé dobrodružství, ze kterého by jeden mohl mít husí kůži, jak hlásí obálka. Obálka, která mě okouzlila. 


Byla jednou jedna dívka, která se naučila bát...


Tento příběh se vám do podvědomí dostane už jen díky velmi nezvyklým jménům. Žádný Will, Finn, Anna nebo tak něco. Hlavní hrdinka - Lumikki - je tvrdohlavá a chytrá fanynka silné kávy! Není typická postava, které známe z knížek. Není školní vyvrhel, ale ani není "typical barbie girl". U obědů sedává sama, protože chce, ne proto, že by si s ní nikdo nechtěl sednout. Bydlí v garzonce a netají se tím, že její rodiče pro ni nejsou důležití. Řídí se heslem, že do ničeho cizího se nemá míchat, jen si žít vlastní život. Ale jak už to tak v knihách bývá, do cesty se jí připlete NĚCO. Spousta vypraných bankovek načuchlých krví. 


Nebudu lhát, když řeknu, že mě povaha Lumikki zmátla, nebyla jsem schopna odhadnout její další krok, ani jsem nevěděla, jak jí vlastně ta kolečka šrotují v hlavě. Přesto bylo celkem jasné, že se tuto záhadu pokusí vyřešit, to jsem i já věděla dřív než ona sama. Není tajemstvím, kdo ty peníze ukradl. Byli to 3 Lumikkiini vrstevníci, každý s jinou povahou, přesto by se dalo říct, že patří mezi elitu školy. Všechno začalo na párty.. 


Byla jednou jedna noc, která nikdy neskončila. Svou temnotou pohltila i slunce, udusila veškeré světlo a šířila chlad černými pazourami po celém světě. Noc lidem jednou provždy zalepila oči, učinila jejich sny hlubšími a prapodivnějšími, dovolila lidem zapomenout na sebe sama a proplétat se mezi snovými bytostmi, ztratit vlastní vzpomínky.

Jenže ony neččisté peníze taky někomu patří a všechno nasvědčuje tomu, že mu i chybí. A když někomu něco chybí, tak to hledá. Navíc je to všechno trochu komplikovanější, ale jen tak, aby to zvládli i mladší čtenáři. Ve výsledku to je příjemné čtení plné napjatých scén s pořádnou dávkou akce a plánování. Bohužel už od začátku je popsáno, kdo je špatný a kdo dobrý, tudíž nikoho v tomto ohledu nečeká žádné překvápko. Autorka se spíš zaměřila na to, aby ti, co čtou, pozorovali, jak se s danou situací vypořádají postavy, kterým odhalení rozhodně přineslo větší překvapení než hračky z Kinder vejce. :D

Tato kniha má jednu zvláštnost, která trůní nad jinými. Zastihlo mě to dokonale nepřipravenou. Protože: TAM NEJSOU UVOZOVKY V PŘÍMÉ ŘEČI. Všechny uvozovky jim asi někdo sežral. Tuto "drobnost" nahradili odrážkama na začátky věty a je to perfektně matoucí. Nemyslím, že bych si na to zvykla, ale ke stylu psaní autorky (jednoduché, důrazné věty) to sedí.



Rudá jako krev, jak to asi vzniklo? Je to jednoduché, vzpomeňme si na jednu nejmenovanou pohádku..


Bylo nebylo, jednou uprostřed zimy se z mraků snášely sněhové vločky měkké jako peříčka. V hradním okně, jehož rámy byly jako z černého ebenového dřeva, seděla královna a vyšívala.
Zatímco tak vyšívala a vyhlížela z okna, stalo se, že se jehlou píchla do prstu a na sníh skanuly tři kapky krve. Červené kapky vypadaly na bílé sněhové pokrývce tak hezky, že si královna pomyslela:
- Ach, kdybych tak měla děťátko, bílé jako sníh, rudé jako krev a černé jako ebenové dřevo!


Narážky na tuto pohádku najdeme skryté v celém příběhu a to jej činí ještě zajímavějším než by se mohlo zdát. Z tohoto úryvku si můžete odvodit i názvy dalších dvou dílů trilogie. Bílá jako sníh a Černá jako eben.


Splnilo to mé očekávání!


Knihu si můžete objednat ZDE

5 komentářů:

  1. Vypadá to opravdu dobře! Nejdřív jsem měla strach, že to bude něco na způsob "Fragmentovských thrillerů" ale začínám mít pocit, že Rudá jako krev půjde opravdu na krev :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, s Fragmentovskými thrillery se to vůbec nedá srovnávat! :) Je to na mnohem lepší úrovni.. A co se krve týče, moc jí tam nepotkáš :D Jen tak lehce, já bych jí tam přidala. Přece jen se krev na sněhu tak krásně vyjímá.

      btw. Nedoporučuju zadávat do googlu "blood on snow" - fakt ne :DDD

      Vymazat
    2. nepis veci jako "nedoporucuju, abyste udelaly tohle" ... to pak lidi nuti to udelat :D Fakt chutne obrazky to na me vyplivlo :D

      Jinak kniha vypada zajimave, nejspis si ji prectu, pokud na ni nekdy nekde narazim :D

      Vymazat
    3. jeste kdyz tak koukam na to, co jsem napsala - udelalY (pisu to tak proto, ze 99,9% lidi sledujicich recenze jsou holky co jsem si tak vsimla)... aby si nekdo nemyslel, ze jsem schopna az takove hrubky :D

      Vymazat
    4. Pfff... to byl záměr! (Nejsem trotl, jako jsem - ale v jiných věcech) :DDDD ,jo, některé byly docela síla i na mě!

      • Neboj, pochopila jsem tě!

      A ano, přečti. Není to nějaký hard případ, jak jsme zvyklí. Ale jako milé pohádkové napínavě podané dobrodružství pro nás mlaďochy to je fajn!

      Vymazat