RC Recenze - Aréna smrti (The Hunger Games #1)

Série: The Hunger Games (1.díl)

Autor: SUZANNE COLLINS

Počet stran: 328
Nakladatelství: Fragment (2. vydání)
Vydáno: 2013 (1. vydání Fragmentu - 2010)

GoodReads: 4.42 / 1,928,316 ratings (o čempak to asi svědčí?)

Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hladové hry začínají... Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit? V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her – boje na život a na smrt živě přenášeného televizí. Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti – a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce.

Happy Hunger Games! And may the odds be ever in your favor..

Kdysi měl Panem 13 krajů s hlavním městem - Kapitolem. Po velké vzpouře, kterou kraje nevyhrály, byl "District 13" srovnán se zemí. Jako upomínka toho, že Kapitol má stále moc nad ostatníma se každoročně koná klání Hunger Games. Z každého kraje je náležitě vylosován jeden chlapec a jedna dívka. Těchto 24 lidí se utká na život a na smrt v aréně. Říká se jim Splátci.

Aréna je prostor, kde je možné všechno. Doslova. Dalo by se říct, že je to určité místo na planetě přikryté neviditelnou kupolí, které si "tvůrci her" vytvořili k obrazu svému. Mohou tam být stromy, voda, pole, všechno. Základem je však Roh hojnosti, což je opravdu zlatý roh, který je v podstatě startovním místem pro mnohé Splátce. V prvních sekundách se u něj dají nalézt důležité věci, které zaručují přežití. Od zbraní až po zápalky, které taky mohou znamenat hodně. A to zvlášť platí pro podmínky, které tam mají. Výkyvy teplot se řídí třeba podle nálady organizátorů.

Nejzvrhlejší část celých Her je její sledovanost. Lidé se na to musí dívat, povinně. Kapitolané, kteří tam své děti nemají, se baví tím, že si sázejí na to kdo dřív umře, jak kdo umře, kdo koho dřív zabije. Zdá se to zvrhlé? Mi teda nejhorší příjde ta věc se sponzorstvím. Pokud je splátce dobrý s výborným hodnocením a ještě lepšími výsledky, má jistou možnost, že získáte sponzory. Má sponzory = větší šance přežít.

Největší šanci rok co rok mají děti z bohatších krajů, ti z těch chudých se v aréně většinou ani neohřejí. Katniss pochází z "District 12", je chudá. Aby uživila sestru s matkou musí chodit "tajně" chodit mimo kraj lovit. Střílení z luku a chladnou povahu už má v krvi. Svět se pro ni změní, když jako jeden papírek z tisíce vyberou její sestru. Na jistou smrt. A proto

“I volunteer!" I gasp. "I volunteer as tribute!”

..ale ona má něco, co oni nemají. Zkušenosti. Umí lovit a zabíjet. Sice ne lidi, ale jak říká Gale, v tom není rozdíl.

Chlapcem vyvoleným za 12. kraj se stává syn pekaře Peeta Mellarc. Kdysi Katniss pomohl..a první dluh se splácí nejhůř. První myšlenka hlavní hrdinky? Snad ho někdo zabije dřív než budu muset já. Protože milý a laskavý Peeta je horší než zlý a bezcitný.

A dobrodružství začíná, vrátit domů se může jen jeden Vítěz, kterému se navždy změní život a nejde jen o bohatství..

Destroying things is much easier than making them

..Ve Filmu...?

Doufám, že snad všichni postřehli, že HG je zfilmované. Teda jakmile jsem to zaregistrovala já, upalovala jsem na to do kina a hryzala si nehty očekáváním.

Řekla bych, že lidi, kteří ten film viděli, se mohou rozdělit na dvě skupiny. A to .. "Četli" a "Nečetli". Já na to byla s kamarádkou, která by se mohla zařadit do "Nečetli", a proto si myslí, že můžu soudit i z tohoto úhlu pohledu.

Přestože ten film má přes dvě hodiny, je to celkem blivajz (v porovnání s knihou), neříkám, že je to úplně nejhorší, ale vytěžit víc by se taky dalo. Alespoň to nezpackali jako Eragona -_-. Herecké osazenstvo mi sedí kromě Peety celé :oD Toho jsem si představovala - víc sexymana - ale člověk né vždycky má to, co chce. Zato Gale.. Oh My God, dokonale splnil a ještě předčil očekávání, jsem jeho fanda :3 Katniss, ona snad vypadla z oka mým představám.

Přestože ten film má spoustu nejasností a to hlavně pro "Nečetli", vždycky se na něj ráda znovu a znovu podívám. A i když je to děsně otravné, pořád mi naskakuje husí kůže a v jedné velmi emočně založené chvíli pořád dokola brečím. U žádného jiného filmu jsem nebrečela. Fakt ne. Jen tady..

21.11.2013 má premiéru Catching Fire, tedy druhý díl. To si pište, že mám v plánu jít. Naštěstí nejsem sama posedlá HG a tak půjdeme celá skupinka. Neskutečně se těším!!!

Ááááááá .. už mám taky svého Mockingjaye !!!!! Zelenejte závistí!
*musela jsem se pochlubit :oP*

You don’t forget the face of the person who was your last hope.

She is the heroine

I LOVE IT !!!! <3

Za svou čtecí kariéru jsem narazila pouze na dvě knížky, které mě dokázaly rozbrečet. Když jsem je obě četla už podruhé, zjistila jsem, že jednu z nich můžu zařadit na jiné místo. A tím je "Dokáže-pokaždé-rozbrečet!!".

Ten příběh je něco neskutečného, je tak skvěle napsaný a má dokonalý překlad. Při čtení, to ani nejde popsat, úplně sálá emoce. Opravdu nepřeháním, když řeknu, že půlku knížky mi stojí chlupy na rukách a připadám si jak nadopečený orangutan. Když přejde tahle fáze, dokážu plakat a jako z čistého nebe přijdou i momenty, kdy se směju. Na konci ale stejně prožívám pořád to samé, užívám si ho do poslední stránky a doufám, že ten poslední díl přece jen neskončí tak, jak už tolikrát skončil.

Jestli jste tu knihu nečetli (WTF-OMG-LOL-TROLL - to ještě nějaký takový knižní nadšenec je?) a po tom, co si tu vylívám srdce svých emocí ještě váháte či si to dokonce NEchcete přečíst. Jste divní. Asi jako kočka bez ocasu.

A i to je málo..

••••••••••••••••
Tímto bych chtěla poděkovat za poskytnutý recenzní výtisk nakladatelství..